SEDDK’nın yeni yol haritasını nasıl değerlendiriyorsunuz? Olumlu ve olumsuz yönlerini açıklayabilir misiniz? Sorun yaşamadan Trafik poliçesi kesebiliyor musunuz?
Seddk Mehmet Akif Eroğlu’nun yol haritasını olumlu olarak görüyorum. Aynı şeyleri yaparak farklı sonuçlar elde edilmeyeceğini bilen, mesleki deneyimleri, sektör temsilcileriyle sık sık istişareleri ile konulara geniş ve farklı bakış açılarından görebilmesi trafik sigortası özelinde kısa-orta-uzun vadeli stratejisine doğru katkı sağlamış. Trafik sigortası fiyatlamasının kazalara karşı caydırıcı olarak kullanılması sektörümüzün ve ülkemizin önemli bir ihtiyacı. Hasar/Prim dengesinin olumsuz gelişmesini tüm sigortalılara yüklememek için basamak arttırmak, bazı basamakların taban ve taban fiyatlarında geliştirmeler için karar almak çok doğru bir karar. Sadece bununla yetinmeyerek sayın Eroğlu tüm argümanlarını kamuoyu lehine sahaya sürmüş durumda. Kendisine yol haritasını takdir etmekle beraber bazı konularda Acenteler lehine taleplerimiz vardı. Bizim için önemli olan konuları Sayın Eroğlu ile 28 Kasım 2022 de Ankara’da Dask Kurumunun Olağanüstü Afet Yönetim Merkezi açılışı sonrası talebimi olumlu karşılaması sonrası yapılan toplantıda öncelikle yol haritası hakkında teşekkürlerimizi ve Acenteleri ilgilendiren iki konuda çekincelerimizi kendilerine iletme imkânı buldum.
SAB olarak çekincelerimizden ilki ve en önemli olanı aracın noterde satışında satıcının poliçesinin iptal sonrası alıcıya verilen 15 günlük sürenin iptali ve noterde poliçenin satın alınması kurgusunun %92’sini Acentelerin aracılık ettiği trafik poliçesinin dijital dağıtım kanallarının veya sektörden nemalanmaya çalışacak illegal kurguların (emlakçıların, simsarların, trafik takipçilerinin veya vizecilerin) noter çalışanlarıyla dirsek temasına girerek acenteleri by pass edebileceği endişemizdi. Halen yürürlükte olan 15 gün sürenin uzun olduğunda kendileriyle mutabık olduğumuzu, verilen sürenin 5 gün gibi makul bir süreye çekilmesinin unutularak yapılmayan poliçelerin de önüne geçeceği önerimizi arz ettim.
Sayın Eroğlu ile istişare ettiğimiz bir diğer konu ise iptal iade tutarının 100.- TL olarak açıklanmasına teşekkürle beraber günün ekonomik koşulları sebebiyle yine de yetersiz kalacağı konusuydu. SAB Yönetim Kurulu olarak 19/08/2022 tarihinde SEDDK ziyaretimizde dosyamızı görüştüğümüzde arz ettiğimiz 150.- TL’nin altında bir rakamın tercih edilmemesinin sektörün tüm paydaşlarına sahip çıkan SEDDK’nın da vizyonuna uygun olacağını arz ettim.
Başkanımız görüştüğümüz her iki konuyu da notları arasına aldığını, tekrar değerlendireceğini ilk ağızdan iletti.
Olumlu ve olumsuz baktığımız konuları paylaştığımıza göre gelelim trafik sigortasına ulaşım meselesine. Yol haritasının bazı maddeler halen yürürlüğe girmedi. Yürürlüğe girecek olan basamak artışı, her basamağın kendi içinde değerlendirilmesi halen yürürlüğe girmedi. Muhtemelen alt yapı çalışmalarının tamamlanması bekleniyor. Bu sebeple halen trafik sigortalarına ulaşmak şirketleri rahatlatan bazı avantajlarla bir nebze rahatlamış gibi gözükse de acenteler için tamamen çözülmüş durumda değil.
Trafik sigortalarında yol haritasının hızlıca hayata geçmesi ve sektörü rahatlatacağını düşündüğüm yeni ruhsat taleplerinin cevaplanarak bu branşta istekli yeni aktörlerin sisteme girmesiyle poliçeye ulaşmayı kolaylaştıracaktır.